בדיקות EMC – איך כמה ולמה?

מהן בדיקות  EMC ?

כל מוצר בין אם מיוצר בארץ או מיובא מחו”ל מחויב לעמוד בתו תקן  או תקן ישראלי.

עמידה בתקן נועדה להשיג את המטרות הבאות:

  • שמירה על בריאות הציבור,
  • שקיפות על מנת להקנות הגנה לצרכן
  • מניעת נזק כלכלי שעלול להיגרם למשתמש הקצה כתוצאה משימוש במכשיר.

מצד היצרן –

  • התייחסות לדרישות EMC בשלבים מוקדמים של התכנון מבטיחה עמידה בתקן, מקצרת את זמן ההגעה לשוק ( Time to Market ) ומצמצמת את עלויות הפיתוח של המוצר.
  • בדיקות תאימות אלקטרומגנטית- ( EMC- Electro Magnetic Compatibility  ) בוחנות את יכולתו של מוצר לפעול כמתוכנן בסביבה אלקטרומגנטית ומאידך שהמוצר אינו פולט הפרעות אלקטרומגנטיות מעבר למגבלות התקן, רגישות לבדיקות הלם חשמל ועוד.

בדיקות EMC  כוללות:

מדידות קרינה אלקטרומגנטית:

מדידה של  רמת הקרינה האלקטרומגנטית המוקרנת והמולכת במטרה לוודא כי המוצר לא יגרום להפרעה מזיקה לציוד אחר.

בדיקות חסינות

בדיקת החסינות לאתר מטרתה לבדוק האם ישנה ירידה בביצועי המכשיר נוכח הפרעה אלקטרומגנטית.

הפרעות מוקרנות

מדידות הפרעות מוקרנות (Radiated Emissions) מעריכות את רמות האנרגיה האלקטרומגנטית הנפלטת בהקרנה מן המכשיר הנבדק בתדרים שונים. במהלך המדידות נבדקות רמות ה RE המרביות. ניתן לבצע מדידות במרחק של 3 מטר בחדר אל-הד  (Anechoic Chamber) .

הפרעות מולכות:

בדיקות הפרעות מולכות (Conducted Emissions) מטרתן להעריך את רמות האנרגיה אלקטרומגנטית המולכת דרך כבלי המוצר (קווי חשמל, כבלי רשת, וכו’). הבדיקה מתבצעת במגוון תדרים.

לסיכום:

בהחלטה לבצע בדיקות EMC  החברה צריכה להבטיח שהיא תעמוד בתקנים בינלאומיים ולאומיים שפותחו כדי לסייע בהבטחת EMC. תקנים אלה קובעים מגבלות לפליטות אלקטרומגנטיות ולרגישות, ומספקים הנחיות לבדיקה ומדידה של הפרעות אלקטרומגנטיות.

כותב המאמר: דורון גוטמן, מהנדס מכירות. שני-טק בע”מ

מאמרים נוספים:

אוסילוסקופים

אוסילוסקופ או אוצילוסקופ (ובקיצור ‘סקופ’) הוא מכשיר מדידה בעל צג שמטרתו להציג באופן גרפי אותות של מתח חשמלי. למכשירי אוסילוסקופ שימושים רבים בתעשייה הן במכשירים לאיתור תקלות אלקטרוניות (התצוגה הגרפית מסייעת לבודק המיומן להבין את מהות התקלה); הן בפיתוח והתקנה של מעגלים חשמליים; והן במחקר ביולוגי הנוגע באלקטרופיזיולוגיה ומדידת ערכי מתח ממקור ביולוגי.

קרא עוד »

מצלמה תרמוגרפית

כמעט כל אינסטלטור אשר מעוניין להגיע לקהל לקוחות גדול, לא מוותר על האפשרות להחזיק ברשותו מצלמה תרמית. אם בעבר רק חברות שהיו מתמחות באיתור נזילות היו מחזיקות במצלמות אלו הרי שכיום גם אינסטלטורים מהשורה מחזיקים במצלמות אלו. על מנת להבין מדוע זה משתלם להם, נסביר במאמר זה מה זה אומר מצלמה תרמוגרפית ומדוע משתלם להם להחזיק אותן.

קרא עוד »

ציוד אנטי סטטי – ESD

מה זה בכלל ציוד אנטי סטטי ESD? ובכן, חשמל סטטי יכול לפגוע במכשירים מסוימים ונוכחותו במעבדות עלולה לשבש תוצאות של ניסויים. כדי להתמודד עם הבעיה הזו מעבדות ואולמות ייצור בהם נוכחות של חשמל סטטי יכולה להזיק כוללים מעטפת הגנה מפני חשמל סטטי, או במילים אחרות ציוד אנטי סטטי ESD.

קרא עוד »